header

Wij zijn blij om Douwe Elias te verwelkom te onze Galerie als een vast kunstenaar in stock

Elias

Wondertjes van schilderkunst

Meesterlijke Noordelingen noemt Steven Roberts van Galerie Den Andel de kunstenaars die hij uitnodigde voor de jaarlijkse overzichtstentoonstelling met werk van figuratieve schilders en beeldhouwers uit de noordelijke drie provincies. Sinds Galerie Den Andel deelneemt aan de Amsterdamse Realisme Beurs, wordt daar de hoge kwaliteit die in deze tijd de figuratieve kunst kenmerkt, alleen maar versterkt. Dat komt door het goede contact dat galeriehouder Steven Roberts met kunstenaars uit de drie noordelijke provincies heeft. Daar zitten ware meesters tussen. Eric Bos Zoals Pieter Pander uit Franeker. Zijn werk ontbreekt op bijna geen enkele kunstbeurs voor Realisme en Figuratie in ons land. Vanouds schildert Pieter Pander koeien en hondjes. Dat klinkt misschien onaantrekkelijk, vooral in aanmerking genomen dat het in ons land wemelt van de koeien- en hondenschilders. Maar het verschil is overduidelijk. Pieter Pander schildert juffershondjes, je ziet ze door al die kwetsbare laagjes verf bibberen van de zenuwen. Het is realisme van hoogste orde, maar kijk eens hoe losjes alles is geschilderd en hoe hij met weinig kleur, ‘het sentiment van het grijze’, om met Gerard Bilders te spreken, een complete wereld schept, waar de mathematiek van krachtige compositielijnen doorheen schemert. Als we het hebben over Meesterlijke Noorderlingen dan is Pieter Pander een van de sterkste voorbeelden. Door dit soort kunstenaars is het niveau van de Figuratie in de beeldende kunst in ons land sterk gestegen sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw. Ze zijn zelf weer de grote voorbeelden voor nieuwe generaties geworden in een tijd toen de figuratie op de kunstacademies werd afgeschaft, als een verlate reactie op de doctrines van het Modernisme. Je kunt immers geen kunstbeurs binnenwandelen of het wemelt er van de figuratieve schilderkunst, alsof de abstracten en de modernen nooit hebben bestaan. De figuratieve kunst bloeit als nooit tevoren, niet als een retro verschijnsel, maar doordat realistisch en figuratief werkende kunstenaars in deze tijd conceptualiteit aan klassiek vakmanschap weten te koppelen. Die combinatie levert verrassende, hoogstaande kunst op, vers uit de ateliers. Maar zijn stillevens dan niet het toppunt van saaiheid? Ja, vaak wel. Maar de afgelopen tien jaar is het realistische stilleven, met name bij de kunstenaars uit Noord-Nederland, uitgegroeid tot een bron van virtuositeit. Verbeelding met een stofuitdrukking waar je verbluft naar staat te kijken. Galerie Den Andel heeft ze in huis. Galeriehouder Steven Roberts, afkomstig uit Australië, heeft zich er de afgelopen vijf jaar in gespecialiseerd. Hij heeft het geluk dat de meesterlijke noordelingen naast zijn deur in het Groningse Den Andel wonen, bij wijze van spreken. Door de ervaring van de afgelopen zes jaar heeft hij een scherpe neus ontwikkeld voor kwaliteit die je niet snel ergens anders treft. Stuk voor stuk kunstenaars die de figuratie vanuit een betrekkelijk geografisch isolement tot in de essentie ontwikkeld hebben. Met een jaloersmakend gevoel voor licht en kleur. Dat begrijp je zodra je een voet in dat gebied zelf zet, zo even boven de stad Groningen. Niet alleen in het landschap, juist in het stilleven treffen we in het Noorden ware meesters aan. Deze keer heeft Steven Roberts de Groningse kunstenaar Ben Rikken weten te strikken. Geen potjes- en pannetjeschilder, maar een onderzoeker van licht en kleur. Zijn palet is Frans, zijn lichtval Italiaans. Wat in ons land grijze schaduwen oplevert, tekent zich in het zuiden van Europa oranje of lila af. Dat verwerkt hij niet alleen in landschappen, maar ook in zijn stillevens. Van kazen, nota bene. Ook met stillevens in Galerie Den Andel aanwezig is de Fries Pieter Knorr. Hij schildert het meest ouderwetse stillevenonderwerp dat je kunst bedenken: bloemen in een vaas. Maar kijk dan eens hoe hij dat doet. De dode dierenschilder Pieter Knorr maakt van zijn bloemstillevens taferelen die uit een andere wereld lijken te komen, zoals ze uit een mistige achtergrond uiterst bescheiden en verstild naar voren treden. Het is allemaal van een atmosfeer en een verfijning waardoor je vergeet dat je naar een stilleven staat te kijken. Wondertjes van schilderkunst. Versierders De Friese stillevenschilder Sietse W. Jonker benadert het stilleven weer met een totaal ander palet. Ook prachtig, want heel virtuoos. Warmbloedige voorstellingen zijn het, je weet niet wat je ziet. Indringender dan het origineel. Wel een potjes- en pannetjesschilder, maar als je het doet zoals hij, heb je wel iets bijzonders in huis. Vanouds waren de Noordelijke Figuratieven vaak ‘versierders’ wat in de jaren ‘80 nog als verwerpelijk werd beschouwd. Zij wilden de wereld mooier maken en ons wijzen op de vanzelfsprekend aanwezige schoonheid van de dingen. Maar dat is allang voorbij. En altijd doorkijkjes naar het paradijs. Oudgedienden uit die tijd, onder wie de aartsvader van de Meesterlijke Noorderlingen, Matthijs Röling, zijn met hun werk op de tentoonstelling in Den Andel aanwezig en op een unieke locatie in ons land. Gaan zien. ‘Meesterlijke Noorderlingen 2016’. Galerie Den Andel. De streekweg 1, Den Andel. Open: do, vr en zo 11-17 uur; za. 13-17 uur.  

Visitor Counter